Followers

Ujian bertadika

Minggu ni masuk minggu ke dua aku menjadi cikgu yang tak bertauliah langsung . Serius , sangat sangat penat jadi cikgu ni . Mungkin sesetengah orang akan cakap , "eleh , cikgu je pun "
hah! penat sangat .. walaupun mengajar separuh hari tapi penat tu sampai ke petang . Mungkin untuk orang yang pemalas macam aku lah kan .
Baru masuk minggu kedua suara dah serak serak . Ya Allah , jadi cikgu sangat menduga iman dan sabar .

Aku dapat kelas yang boleh dikatakan budak budak dia kurang diberi pendedahah huruf , angka , dan doa doa harian . Aku sedikit terkejut sebab dalam kelas tu aku rasa sorang dua je betul betul bagus dapat baca doa , kenal huruf , kenal angka . Ya Allah sedih sangat waktu dah la dengan tak pernah mengajar budak dengan tak tahu jaga budak lagi . Istighfar sambil nafas dilepas perlahan - lahan .

Kiri dan kanan aku , masing masing bersuara ,
"Cikgu , tengok dia taknak kawan kita" 
"Cikgu , tengok fawwaz ni taknak kongsi air " 
"Cikgu , nak kencing " "Cikgu , pensil saya patah " 
"Cikgu , cikgu pakai macam mana tudung ni " 
"Cikgu , saya tak pandai " 
"Cikgu , penat laa " 
tak kira lagi yang menangis , tak nak buat kerja ..

sampai satu saat , sabar aku hilang , tusukan suara suara makin binggit didalam kepala lantas .... DIAM!!!

Senyap seketika kelas , Mungkin tidak pernah mendengar aku meninggikan suara sebegitu .. aku rasa letih sangat sebab demam , nak menangis pun ada . Aku bersandar pada dinding , rasa nak berhenti . Tapi bila ingat balik , waktu first tazkirah hari tu , cik Siti ada cakap , 
 "Sarah ni muda lagi ni , kena jaga kelakuan, kena jaga nama mak ayah , mak ayah awak semua orang kenal , nanti kalau awak tak jaga kelakuan bukan awak yang dapat nama , mak ayah dapat nama , orang salah kan mak ayah sebab tak pandai didik anak , bukan awak "
Tambahan lagi cik Aisyah pun ada cakap ,
"awak sarah jangan jadi macam cikgu lain mengajar dua tiga hari dah berhenti " .

Serba salah menebal dua mata ku pandang tepat ke mata mata suci itu , ahh .. terbit rasa kesal ..
Aku mula persoalkan kepada mereka , "Cikgu garang ke "

"TAK! " 

dan mula lah berdrama dengan mereka ...

Salah aku mungkin yang tak tahu mendidik budak tadika , tapi aku ada misi aku tersendiri . Aku janji dan tekad nak ajar mereka sampai boleh membaca , menulis , kenal huruf dengan angka , dan ingat semua doa .. sampai cukup sebulan aku kerja . Tu janji aku .

dan alhamdulillah , berbaloi sangat bila mengajar sampai anak tekak sakit dan tengok hasilnya ada sorang dua budak ni dah mampu kenal dan tulis angka . Aku tersenyum .

Mahal sungguh jasa guru apatah lagi jasa mak ayah kita .


No comments: