Followers

ArRahman

Assalamualaikum .
 "Maka nikmat Tuhan yang manakah engkau dustakan ?" : Surah ArRahman 
Tinta kali ni cuma untuk memperingati diri tentang solat .
Saya akui , bab bab solat saya sangat liat , banyak sangat lompong pasal solat ni . 
Tapi dari dulu mok saya , cikgu saya suruh baca surah ArRahman . Saya suka baca surah ni , mungkin sebab banyak ayat yang sama berulang ulang . Senang sangat nak hafal surah ni , tapi tu dulu , waktu saya rajin baca . Tapi dah besar panjang makin liat nak baca AlQuran ,
 dan satu hari saya nampak Kak Huda post satu gambar , dan caption dia
 " Apalagi nikmatMu yang aku dustakan.. "

 Nikmat ? 
 Apakah selama ini aku tak mensyukuri nikmat yang telah Allah beri ? 
Aku hidup selama ini berdasarkan nikmat yang Dia beri .. tapi adakah aku bersyukur ?
 Ucapan Alhamdullilah jarang sekali aku sebut . berat lidah ini untuk mengucapkannya .
 Akhirnya aku sedar , "Aku mendustai nikmatMu , YaAllah" 

 Makanya , kalau malas solat cepat cepat cakap dalam hati , 
"Maka nikmat Tuhan yang manakah engkau dustakan ?"
 Bila kita cakap macam tu dalam hati kita , In Shaa Allah akan timbul sikit rasa takut kepadaNya . Maksudnya , akan ada rasa terdetik dalam hati cakap 
"iishh , takkan solat 5 minit pun tak boleh , Allah dah bagi aku peluang hidup dalam islam pun kira bersyukur lah " ,
 "aish , Kena solat jugak ni , tadi dah boleh makan sedap sedap , takkan tak nak solat kot " 
dan pastikan selalu bersoal jawab dengan hati , contoh : 
Saya : Malas solat laaa 
Hati : Aishh , tak boleh Sarah , nanti Allah dah tarik nikmat baru nak menangis sekian sekian . 
Saya : Dah la tengah migrain ni , tak larat aa nak sujud , tambah lagi pening nanti 
Hati : Mama tahu nanti solat Allah reda kan migrain tu ?
 Saya : erm , baik solat , 5 minit je pun . 

Tengok ! Always cakap dekat hati mende yang baik . Bila hati kita yakin automatik kita pun akan bergerak dengan yakin . Sebab tu orang selalu cakap "Think positive"

Kata kata dari seorang sahabat dari Tasmania , Hobart : Kak Huda 

Seronok sangat bila guna smartphone ni , sebab tak payah dah nak pergi online editing untuk edit edit gambar .Cuma guna istagram dengan textgram je dah siap pun .So , tak payah dah nak curi gambar cun cun dari Mr google .

No comments: