Followers

Jumaat Terakhir 2012

Awan cantik seperti selalu hilang . Awan yang sentiasa mengukir senyuman saat aku mendongak ke atas hilang . Terlindung dek hujan , digantikan tempias hujan rintik membasahi alam  . Angin pagi membawa dingin hingga ke tulang . Hujan tidak berhenti . Tubuh ini dipeluk kemas . 

Jumaat . Ini Jumaat terakhir bagi tahun ini namun sentiasa sebagai penghulu segala hari .
Sungguh simbolik aku rasa . Sayu hati meninggalkan tahun ini
dan tak kurang juga hati ini melonjak kehadapan untuk mencapai target target baru .

Dari semester 1 hinggalah kini bakal melangkau ke semester 4 ,
Jumaat adalah hari aku untuk aku melihat indahnya Islam di Bumi UIA .
Mendengar khutbah Jumaat , walau bukan dalam bahasa aku , Namun diri ini cuba memahami
Mendengar bacaan solat Imam di sana . Subhanallah , Kadang jatuh air jernih ini .
Jumaat adalah hari aku memaksa aku kesana , Bumi UIA
Walau peluh menitik , aku gagah ke sana ,
kerna aku mencari sesuatu .  
Kadang diri ini kosong , hilang arah , hilang azam
Hati ini rindukan mereka disana ..

Semester 3 merubah segalanya ,
Kapadatan jadual belajar menyekat aku untuk kesana .
Mendengar Khutbah jumaat , mendengar Imam membaca ayat cinta dari Dia
Melihat Islam dari seluruh pelosok alam
Aku kosong seketika .
Namun , saat kosong itu datang ,
Pada Jumaat juga ,
Dia datangkan aku akhwat akhwat UIA manis manis belaka , 
Budi pekerti mereka buat diri ini malu seketika ,
Mereka baik .
Mereka baik sangat .
Sungguh mereka teramat baik .
Aku ingin jadi seperti mereka .
Sentiasa berkorban untuk aku .
Saat diri ini dahagakan sesuatu , mereka sanggup bersusah demi aku .
Allahurobbi , Indahnya pekerti mereka .
Redhai mereka Ya Allah .


Jumaat Terakhir 2012 ,
Jumaat , masih utuh dalam ingatan .
Bagaimana aku mencari cintaNya .
Aku nampak Allah sentiasa ada disisi aku ,
Kali pertama aku mengagahkan kaki , keluar tanpa apa apa
Hanya bertemankan gadis bernama Azizah , di Ramadhan penuh barakah
Ya , aku gadis .
Dan dia juga gadis .
Keluar ke rumahNya dengan berjalan kaki ,
Tanpa berteman apa apa . Hanya anugerah anggota dari Nya kami guna sepenuhnya .
Aku tawakkal .
Namun , saat manis itu kekal kehari ini . Aku masih ingat bau bau hujan .
Aku masih ingat , aku tidak takut ketika itu .
Aku yakin Allah bantu aku .
Syukur aku panjatkan ,
Allah bantu aku segalanya  .
Rasa , pengalaman , bau , emosi semua aku masih ingat .
Dan walau sesibuk mana ,
walau jauh kaki ini melangkah ,
walau mata ini sudah terbuka jam 3 pagi
Allah bagi secebis kekuatan itu kepada kami .
Kami tidak letih malah bersemangat
Aku rindukan saat aku bersama hamba hamba Allah bermalam di masjid masjid .
Ya Allah , kurniakan rasa itu lagi .
Aku rinduu .


Jumaat juga hari untuk aku bersama sama menghabiskan waktu bersama mereka
Menonton movie bersama sama
Mereka,
Tulang belakang aku .
Tanpa mereka ,
Aku tersungkur .
Aku jatuh tergolek .
Mereka baik orangnya .
Pertemuan tanpa diduga ,
Allah satukan kami bersama sama masalah masing
Kami faham
dan kami cuba fahami hati masing masing .
Kenal mereka , buat aku sentiasa positif .
Jatuh bangun aku ,
Mereka ada . Hembus kan kata kata positif
Mereka sahabat yang baik namun sentiasa disalah tafsirkan sekeliling .
Biarlahh ,
Hanya Aku , Kak Ainaa , & Yasarah faham masing masing
Mungkin sekeliling tidak tahu kisah Kami
Biarkann ..
Aku sayang mereka .
Hilang mereka tak bermakna aku hilang segalanya .
Aku kuat dengan kata kata dan pandangan mereka .
Mungkin , Jumaat juga kita pernah terusik hati
Tapi , anggaplah segala ini pelajaran untuk kita sama sama melangkah ke hari yang lebih matang .
Kejp hati ini marah ,
Tapi merekalah yang meredakan hati ini .
Tiap sabtu berjalan ke taman .
Meluahkan segalanya .
Kami rapat
! Dia positif ! Dia matang dan aku , Si budak kecil yang sentiasa merengek


Jumaat juga adalah hari aku untuk berjumpa dengan si kumbang
Walau tak banyak bicara ,
Kau sentiasa datang  .
Terima kasih kerana sudi meluangkan masa bersama aku .




Family Outing - Masjid Besi , Putrajaya


Pertama kali bershopping bersama tudung bidang 50'- Times Square, KL

Rindukan susana ini , kiri kanan menyibukkan diri  dengan Kekasih yang satu 


Pertama kali malangkah sendirian  keluar semata ke rumahNya - Masjid Zakaria


Berbuka tanpa rancangan - Masjid Asy-Syakirin, KLCC

Iftar - Papa Johns , 

Monthly routine - Seoul Garden ,KL Festival City 

Family Outing , meluahkan segala disini - Taman Layan Layang 

Kami Bahagia dengan kekurangan masing masing - Taman Layan Layang 

Halaqah pada Jumaat yang damai bersama akhwat UIA - Surau KAMI , BMI

Qiammulail - Masjid As-Syakirin , Sri Gombak 

Penuh pengajaran disini - Masjid As- Sobirrin 

Kemuliaan Kak Dhiah , Bersusah untuk aku . (':


Jumaat yang aku rindu selamanya .
Semoga Jumaat 2013 lebih membawa erti kepada aku sebagai musafir dibumi Allah .
Ameen .
Ya Allah , Redhailah kami ,

Buat mu Yasarah , Kak Ainaa , Azizah , Kak Radhiah , & Si Kumbang
Terima kasih atasa jasa kalian .
Kini walau aku jatuh , aku masih mampu bangun kerna jasa jasa kalian
Dalam sedar dan tak sedar kalian sentiasa sahaja menghembuskan semangat kepada diri ini
Semoga tahun 2013 kita menjadi yang baru .



Aku yang berhutang dengan kalian , 
Siti Sarah Binti Bahrudin  







2 comments: