Followers

Talk Hilal Asyraf











Semalam baru balik dari usrah kecil Hilal Asyraf dekat Uiam . Alhamdulilah , sekali lagi rasa diberi nikmat ini and Im so blessed .. Alhamdullilah .

Senanya , saja je post poster Hilal Asyraf tu dekat fb , instag dengan twitter sebab saya ada kereta untuk kesana tapii saya tak de lesen nak drive . Jadi i need someone yang ada lesen untuk jadi driver saya ke sana .dan sangatlah hampa sebab tak dapat sambutan pun . Jadi saya consider bukan rezeki saya untuk ke sana , mungkin . Tapi  dalam pukul 7.50 ada orang call , rupanya rupa Sarina  dan di  ajak saya pergi Uiam . Semestinya saya melompat kegembiraanlah kan , i  thought i can't got this chance , but Alhamdullilah , Allah sebaik baik perancang .Walaupun saya dan Sarina bukanlah kawan yang rapat , bercakap pun rasanya tak pernah nak sembang sembang panjang , hanya senyuman mengiringi pengenalan kami , tapi bila hati ini betul betul dijalan Allah , Allah satukan kami dengan tiada  rasa perasaan janggal pun .


............................................................................................................................

Hilal Asyraf ada bertanyakan soalan kepada kami ,
"Siapakah anda 5 tahun lagi "
Lalu ada yang menjawab
"Akauntan berjaya suatu hari nanti"

and he said ,
"Dunia sekarang lebih suka meletakkan level cemerlang hanya pada duniawi .. "

Sungguh aku tersentuh dengan kata kata itu .
yap , sungguh mendalam .. 
..............................................................................................................................

Kalau dilihat sekarang , ramai meletakkan sasaran duniawi  pada first place , tapi  ukhrawi pada last place , and same goes to me .Saya target nak jadi Engineer , bekerja dengan mesin , orang pandang saya tinggi , dapat rasa pakai kereta mewah mewah , rumah cantik siap ada pool lagi .. tapi saya lupa pasal ummah . Saya lupa pasal akhirat . Saya lupa tanggujawab saya di muka bumi  untuk dibawak bekal. *jap , belek tafsir jap .. oke .


Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat: "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi". Mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu dengan berkata): "Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal kami sentiasa bertasbih dengan memujiMu dan mensucikanMu?" Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya".
  
Al-Baqarah : 30 
.........................................................................................................
 yep , Khalifah di bumi Allah .
Adakah hidup ini hanya sekadar untuk bernafas ?

Kalau diperhatikan , berapa sangatlah islam dalam hidup kita .. ?
Berapa banyakkah majalah islam jika dibandingkan dengan majalah hiburan dalam hidup kita ?
Berapa banyakkah ekonomi berkaitan islam ?
Berapa banyakkah drama berbentuk betul betul islam dalam kotak kehidupan kita ini ?
Terkedu , Jahiliah kita sekarang ..
Membelakangkan Akhirat dan menjadikan dunia sebagai sandaran . 
Penyakit Al-Wahn , Cintakan dunia dan takutkan mati

......................................................................................................................

Adakah hidup semata mata untuk hidup , 
Bekerja , bekerja , kahwin dan dapat anak dan bekerja lagi,  Then naik pangkat , dapat gaji tinggi sikit , then kerja lagi supaya dapat lagi naik pangkat dan akhirnya mati !
Apakah sumbangan kita terhadap islam ?

..................................................................................................................
  

Apakah harga hidup kalau berfikir semata mata hamya 
untuk kehidupan ?
Sentap!







No comments: