Followers

Sujud

Kesan dari jatuh dari katil double decker sebulan yang lepas cukup beri kesan yang mendalam dalam diri aku .

aah  , sangat mendalam . Kadang buat exercise sikit , belakang badan mula sakit . Main basketball kejap dah tak larat nak lompat tinggi tinggi . Hari tu doktor nak buar MRI tapi aku avoid , sebab aku tahu sikit je sakit ni . Mungkin kesan dari jatuh dan dia bengkak . Ambik masa untuk surut . Sama lah macam luka waktu naik basikal . Ambik masa untuk pulih jadi kulit baru .Tapi alhamdulillah , muntah muntah dah tak de .. mungkin 6 Kg yang turun hari tu dah naik balik kot . heeee

Dan hari tu jumpa dengan Kak Radhiah , dan dia pesan ,

"Sarah kalau sakit sakit belakang tu cuba sujud lama lama "

"Kenapa ?"

"Sebenarnya sujud itu sendiri dah boleh redakan sakit , contoh sakit kepala . Posisi sujud itu sendiri meletakkan diri kita rendah , dan paling rendah . Kita betul betul memperhambakan diri kepada Allah . Sebab tu , Doa mustajab bila kita sujud di akhir solat . Mungkin , sesetengah orang cakap , boleh je kita doa waktu tengah belajar , waktu duduk makan tapi sebabkan dalam diri kita masih ada punya rasa taraf yang hebat dengan orang disekeliling kita , maka doa kita automatik bertukar kepada tak ikhlas sebab nya kita masih membezakan taraf , contoh , waktu kita berdoa dalam hati ketika lalu sebelah mak cik cleaner , dalam hati kita terdetik , 'alaah , dia cleaner je pun , aku ni lagi hebat , Student engin ' , see .. kita sering kali membezakan taraf kita sedangkan kita semua hamba Allah yang sama , yang sememang ada khilaf  . Jadi dengan Sujud yang ikhlas ni je lah kita sedar sebenarnya kita ni sebenarnya zero dihadapan Sang Pencipta kita . "

.........................................
 
Pernah rasa tak , wujudnya tenang dalam diri kita bila kita betul betul ikhlas Sujud kepadaNya ?
Pernah tak rasa lega yang amat bila kita mengadu masalah ketika dalam Sujud kepada Nya ?
tak pelik ke , takkan dengan Sujud je kita rasa lega ?
SubhanaAllah , Kuasa Allah .

 .............................................................

Bila saya tahu saya berada di kemuncak lemahnya imam , tiba tiba rasa nak menangis , tiba tiba muncul nya rasa kosong  ..
Saya dah tahu diri saya dahagakan Sujud merendahkan diri kepada Allah lama selama yang mungkin .
Dalam tika saya sedih , saya kecewa ...
Sujud lah tempat saya mencurah segala takungan air mata .
Alhamdullilah , Semua masalah Allah beri jalan satu satu .
Itu yang saya nampak bila kita betul betul ikhlas . 

.....................................

Jadi apa yang Kak Radhiah cakap , memang betulnya , Sujud itu meredakan kesakitan .
Sekarang kalau sakit belakang , pening , sesungut ke apa ke ,
Sujud lelama saya buat dulu ,
kalau tak reda jugak baru ambik alternatif lain dan bukan lah Panadol .. haaha

...................................





Bersyukur diberi menghirup udara bersama indahnya Islam .

 Dan tiba tiba rindukan ayoh we , kenapa rasa dia ada lagi nihh .. Rasa nak balik kampung , nak naik rumah tok . Hisap rokok daun dengan le sepupu lelaki .



No comments: