Followers

Memberi dan Menerima

Wahai Encik Entrepreneur ,
sila ketepi .
Saya nak jadi keyboard warrior sekejap .

.......................................


Kadang - kadang kita bajet dah faham dan dah amal apa yang kita tahu dan faham. Padahal banyak yang kita lupa . Banyak yang kita tertinggal dan  sengaja tinggalkan  & do remind and keep remind to our self ni , yang hidup ini memberi bukan menerima

Hidup bukan untuk disuap tapi menyuapkan  .
Bukan sekadar menyuap rohani tapi fizikal .

Dulu aku ,
Sombong
Bongkak
Mengedik
Garang
Kedekut taik hidung masin
Apa aku peduli hati sekeliling


Aku berjalan lagi ..
Berjalan ..
Aku jumpa cara bahagia dari dia
Dia bukan lagi alim ulama , dia bukan lah tokoh tokoh hebat
dan dia bukan si pemakai khemah besar
Dia biasa sahaja


Dulu dia ajar aku ,
Memberi
Menerima kelemahan sekeliling
Dia ajar ku ,
Sabar
Tahan amarah syaitan ..

Dia cantik ,
Peramah
Pemurah
Pandai


Hidup nak bahagia kena selalu memberi Sarah , baru orang sekeliling kasih pada kita . Jangan makan sorang je   - Dia 

.....................


Nak bahagia kakak oi , kena pandai memberi . Buang hasad dengki . Buang ego ilmu tinggi awak tu . Buang sikap berpuak - puak . Bergaul lah dengan sekeliling . Letak kan husnuzon dalam diri . Tapi bukan di mulut kakak , tapi di hati . Niat untuk husnuzon . 
Sebarkan ilmu yang ada . Memberilah segala ilmu yang ada . Jangan simpan untuk kepentingan yang rapat rapat sahaja . Ilmu Allah meluas abang oi , tapi janganlah nak sorok sorok . 
Dapat terus tutup mulut taknak bagitahu . 


Anda akan sedar hidup ini akan akan muram , kosong sebab anda kurang memberi . 
Tak kesah lah , duit ke , baju ke , makanan ke apa apa je lahh kan .  Memberilahh 
Paling penting , berikan lah kasih sayang anda kepada sekeliling anda . 
Perfectly , awak akan rasa bosan sebab awak rigid dalam memilih kawan . Awak akan bosan sebab awak tunggu untuk menerima sahaja . 
Beri bahagia awak pada sekeliling , dan awak akan rasa bahagia . 
Walaupun , apa yang kita beri tidak dibalas , tapi Allah tetap akan titiskan rasa bahagia itu sebab kita tidak menerima . Kita memberi . Sedekah . 
In Shaa Allah , banyak dan mahal rezeki awak nanti 



Jangan tunggu untuk orang datang kepada awak suapkan segala untuk awak 

Andai , awak insan terpilih untuk menerima apa apa dari orang yang memberi , 
Silalah senyum  & ucapkan terima kasih . 
Buang sifat syaiton . 


....................................................


Aku menulis atas pengalaman 
Aku sedar selamanya tak bahagia kalau asyik tunggu orang bagi kita 
Tapi kita , terus duduk diam diam . 
Aku menulis atas apa yang jadi dalam landsan aku berjalan sekarang . 

Nak jadi positif , silalah rajing rajing pasang ikim, dengar Prof Muhaya ceramah .
Makan dalam kot 







Aku tak bahagia bila aku asyik menerima & aku bahagia bila aku memberi , 
Siti Sarah 







No comments: