Followers

Anak sungai itu




semua orang ada masalah kan  . dulu waktu zaman belum matang kalau saya ada masalah mesti saya akan mengadu dekat kawan baik saya. hari –hari pergi rumah dia pun tak pe sebab saya dah rasakan diia macam adik saya . kiteorang sangat rapat . saya suka sangat pergi rumah dia tambah pulak saya ni tak de adik beradik perempuan jadi meman g teramatlah saya tak tahu  nak buat apa kalau saya duduk dekat rumah saya tu .jadi kalau saya ada masalah dengan je saya terus pergi rumah di a. tambah pulak kawasan sekitar rumah dia saya sangat-sangat suka . sebelum sampai ke rumah dia ada jambatan kecik dan ada anak sungai yang air dia sangat-sangat sejuk . selalu nya kalau saya datang rumah dia saya takk suka masuk berborak dalam rumah saya lebih suka ajak dia duduk dekat jambatan sambil kaki main-main dalam air sungai yang sejuk tu . hehe ,best sangat .

tapi tu dulu . masa kami sangat-sangat baik .masa saya belum pindah ke TI .
lepas saya pindah ke TI , dia rapat dengan orang lain . saya tak kesah sebab kawan baru dia tu pun kawan saya waktu saya sekolah rendah .tapi lepas dari saya pindah TI saya dah hilang kawan tempat saya mengadu selama ni . saya nak share ape-ape dengan dia pun agak susah sebab kami bukan lagi satu sekolah  . suasana sekolah dia lain . suasana sekolah saya lain . dia pun tak kenal budak sekolah saya so susah tau saya nak bergosip macam dulu . tambah dia lagi rapat dengan kawan baru dia tu .
dulu saya tension sangat  sebab tempat saya mengadu 80% hidup saya dah jarang dengar  masalah saya . asyik-asyik saya je yang call dia .hari-hari saya je yang text dia tapi dia masih anggap saya ni kawan biasa sedangkan saya anggap dia lebih dari tu  .

tapi ..
kawan bukanlah allah yang bila kita cerita masalah dekat dia, kawan kita tu boleh hilangkan masalah kita sekelip mata . dan bila saya tingkatan 4 saya kenal dengan sir Rafdi . Sir Rafdi ni sangat-sangat bagus orang nya . dia ajar saya English dan dia seorang yang sangat-sangat patuh pada agama . dia selalu bagi nasihat dan saya suka dengar sir rafdi bagi nasihat kat kiteorang dan kalau sir rafdi bagi nasihat memang saya akan catit dalam buku kecik saya . dan hari tu sir rafdi ada bagi nasihat

“menangislah kamu di sejadah dan kurangkan menangis di hadapan teman “


Dan  kebetulan hari tu saya dapat paper akaun yang bagi saya subjek  yang  membunuh  saya .dan saya tak dapat capai target saya . memang saya tak tahan sangat nak menangis  . habis je kelas saya cepat-cepat balik dorm . Sampai dorm terus capai telekung pergi surau dekat tingkat bawah . masa solat tu memang saya menangis sungguh-sungguh . saya luahkan segala rasa dekat allah . saya buat solat sunat hajat . saya doa banyak-banyak .  lepas solat saya ambil al quran mengaji sambil sebak-sebak .dan perasaan bercelaru ,kecewa yang saya rasa waktu dapat paper akaun tadi hilang . hilang jauh sangat-sangat dan saya langsung tak risau untuk berhadapan dengan kelas esok harinya . suatu perasaan yang saya tak dapat gambarkan . tenang sangat rasa hati ni .  rasa macam terlepas satu beban atas bahu ni . dan kalau kita sujud lama –lama sambil menangis mesti kita terasa waktu sujud tu tak de siapa-siapa pun wujud melainkan diri kita dan allah sahaja yang ada waktu tu . dan setiap kesusahan yang allah beri tu allah sebenarnya nak beri kita kegembiraan di akhir nya . Cuma perlu bersabar sikit .


No comments: